16.6.08

Veega sõitev auto - igiliikuri taaskehastus

Uudistesaitides massiliselt leviv info Jaapanis leiutatud autost, mis sõidab vaid vee jõul, on ka Eesti portaalidesse jõudnud. Kuidagi kahtlane tundub - mingi katalüsaator eraldab veest vesiniku ja hapniku ning tulemuseks on justnagu "tasuta" energia puhta vesiniku näol. Liitri veega pidi saama sõita 80 km.

  • esiteks tundub selline lahendus igiliikuri moodi - kui membraan eraldab veest vesiniku, siis reageerib see pärast hapnikuga, tekib taas vesi ja selle saaks ju paaki tagasi juhtida ning nii ei lõpe vesi paagist iialgi otsa. Kuskilt peab aga energiat juurde voolama?
  • teiseks rikub selline auto termodünaamika esimest seadust - vee lagundamisele kuluv energia ei saa olla kunagi väiksem kui vesiniku ja hapniku liitumisel tekkiv energia. ideaaljuhul peaks vee lagundamisele kuluma täpselt sama palju energiat kui vesiniku ja hapniku liitumisele. Sel juhul ei jääks autole midagi üle.

Mis siis on sellise imeauto taga? Üks variant on see, et kuskilt peab tulema mingi muu "kütus" ja auto tarbib seda, mitte vett, mida kulub protsessis ka. Kahtlustatakse, et äkki kasutab auto oma membraanides reeniumi (Rh), mille abil eraldatakse veest vesinikku. Kui nii, siis kulub auto liikumapanemiseks hoopis väikestes kogustes reeniumi, mis, üllatus-üllatus, on maailma peaaegu et kõige kallim metall üldse (7000 dollarit 31 grammi eest). Sel juhul saab veeauto kilomeetrihinnaks ikka üsna kopsakas summa. Aga nagu ütles üks kommenteerija - ei tasu olla kinni traditsioonilises mõtlemises ja asja kohe maha teha. Äkki on siiski võimalik iseennast püksitagumikku pidi üles tõsta. Buda mungad ju suudavad seda...

2D

Kommentaare ei ole: